آینده تجارت و زنجیره های ارزش جهانی

آینده تجارت و زنجیره ارزش جهانی

آینده تجارت و زنجیره ارزش جهانی 700 260 anjoman fbia

آینده تجارت و زنجیره ارزش جهانی

تحولات اخیر در زنجیره‎های ارزش جهانی نشان می‏ دهد که اگرچه تولید و تجارت به طور مطلق در جهان در حال افزایش است، اما شدت تجارت در زنجیره‏ های ارزش تولید کالا درحال کاهش می‏ باشد.

همچنین ارزش ایجاد شده توسط جریان خدمات در حال افزایش بوده و زنجیره‎های ارزش به سمت دانش محورشدن حرکت می‏کنند. مطلب حاضر بر اساس گزارشی از مؤسسه مک ‏کنزی به تجزیه و تحلیل ۲۳ زنجیره ارزش جهانی در صنایع تولید کالا و خدمات در ۴۳ کشور در بازه زمانی ۲۰۱۷-۱۹۹۵ می پردازد.

سیاست‏گذاران با درک بهتر چرایی و چگونگی تغییر چشم‏ انداز آینده می‎توانند برای آینده جهانی‏ سازی و فرصت‏ ها و چالش‏ های آن برنامه‏ ریزی کنند.

آینده تجارت و زنجیره ارزش جهانی

برای دریافت فایل کامل گزارش کلیک کنید

 

در عصر کنونی با پیوستن کشورهای در حال توسعه به بازارهای جهانی، شرکت ها در این کشورها با افزایش فشار رقابتی مواجه شده اند. بررسی ها نشان می دهد که بهترین راه برای تولید محصولات با کیفیت، حرکت به سمت فعالیت های مهارتی است.

از آنجایی که در دنیای امروز تجارت بین الملل امکان خرید محصولات در سطح وسیعی را فراهم کرده است، تولید و مصرف اغلب با فاصله جغرافیایی زیاد از هم صورت می گیرد. بنابراین به منظور حفظ بقا و حضور مستمر در بازارهای پویای جهانی، شرکت ها و صنایع در سراسر جهان چار های جز به کارگیری روش های ارتقا و بهبود در طول فرایند تولید ندارند. تحلیل زنجیره ارزش نقش ارزنده ای در درک به کارگیری مؤثر و کارای این تکنیک ها به منظور حضور موفق شرکت ها در گستره اقتصاد جهانی ایفا می نماید؛ چرا که در چارچوب زنجیره ای ارزش جهانی، شرکت ها می توانند با به کار گیری تکنیک های صحیح ارتقا، از طریق بهبود در فرایند تولید و همچنین بهبود در عملیات، انتظار افزایش ارزش مضاعف و کسب مزیت رقابتی را داشته باشند.

اهمیت زنجیره ارزش جهانی
به طور کلی زنجیره ارزش، زنجیره‌ای است که همه فعالیت‌های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف‌کننده را در‌بر‌می‌گیرد. در کنار جریان کالا، دو جریان دیگر – جریان اطلاعات و جریان منابع مالی و اعتبارات- نیز وجود دارد. فعالیت‌هایی که یک زنجیره ارزش را تشکیل می‌دهند، می‌تواند درون یک شرکت یا در میان شرکت‌های مختلف تقسیم شده باشد. موضوع زنجیره ارزش جهانی طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. این در حالی است که سابقه این مساله در شرکت‌های بین‌المللی به بیش از یک قرن می‌رسد.

 

 

ارسال پاسخ

Please Enter Your Email

برای ارسال آخرین خبرهای سایت لطفا ایمیل خود را وارد کنید