بودجه 98 تحت بررسی کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی

بودجه ۹۸ تحت بررسی کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی

بودجه ۹۸ تحت بررسی کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی 700 260 anjoman fbia

بودجه ۹۸ تحت بررسی کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی

کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در بیست‌و‌هفتمین نشست خود به نقد و بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ دولت توسط فعالان اقتصادی پرداخت. در این نشست، ابراهیم بهادرانی مشاور عالی رئیس اتاق تهران و از مدیرانی که سابقه حضور در سازمان برنامه و بودجه و تدوین لایحه بودجه را داشته است، به تشریح کم‌و‌کیف لایحه بودجه سال آینده دولت پرداخت.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در ابتدای این جلسه با بیان اینکه رقم کلی بودجه سال ۹۸ با افزایش ۳۹ درصدی نسبت به بودجه سال ۹۷ روبه‌رو بوده است گفت: رقم کلی بودجه ۹۸ معادل ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که با توجه به کاهش حدود ۳۰ درصدی نرخ ارز در اواسط سال جاری و پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش فروش نفت در سال آینده، محقق شدن بخش‌های مختلف بودجه تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

زرگران با اشاره به اینکه ۷۲ درصد از بودجه ۹۸ به منابع بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و ۲۸ درصد به بودجه عمومی دولت اختصاص دارد، توضیح داد: عمده جزئیات بودجه سال ۹۸ مربوط به ۲۸ درصد بودجه عمومی دولت است در حالی از ۷۲ درصد سهم بودجه شرکت‌های دولتی جزئیات زیادی ارائه نشده است.

وی در ادامه افزود: بودجه شرکت‌های دولتی از ۸۳۹ هزار میلیارد تومان سال ۹۷ به ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۹۸ رسیده است که گویای افزایش ۵۲ درصدی بودجه شرکت‌های دولتی به رغم شعارهای دولت مبنی بر لزوم کوچکتر شدن دولت و حرکت به سمت خصوصی‌سازی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران همچنین با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه ۹۸ آن را نشانه‌ای مبنی بر فشار بیشتر به مالیات‌دهندگان منضبط در سال آینده دانست.

زرگران سیاست‌های دنبال شده در بودجه ۹۸ را نامتناسب با رویکردهای اصلی در نظر گرفته شده دولت اعلام کرد و گفت: دولت در بودجه ۹۸ مبلغ ۱۴ میلیارد دلار برای تامین ارز کالاهای اساسی در نظر گرفته است ولی با توجه به روندهای موجود افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی آن دور از انتظار نیست چرا که در حال حاضر با توجه به تفاوت قیمتی کالاهای اساسی شاهد قاچاق معکوس این کالاها از مرزهای کشور هستیم و میزان تولیدات صنایع نیز با افزایش روبه‌رو بوده است که به معنای افزایش مصرف ارز دولتی است.

وی اختصاص بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی برای خرید تضمینی گندم را با توجه به پیش‌بینی خرید تضمینی ۸ میلیون تن گندم در سال آینده با حداقل نرخ ۱۶۰۰ تومان، ناکافی توصیف کرد. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در ادامه با اشاره به درآمد ۱۰۰۰ میلیارد ریالی دولت از محل عوارض کالاهای آسیب رسان به سلامت در بودجه ۹۸ گفت: فعالان صنایع غذایی کشور بارها و در جلسات مختلف مخالفت خود را با قرار گرفتن محصولات این صنعت در لیست کالاهای آسیب‌رسان به سلامت اعلام کرده‌اند ولی با این وجود دولت همچنان در پی اخذ مالیات مضاعف از صنعت است.

 

بودجه 98 تحت بررسی کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی

نقاط ضعف و قوت لایحه بودجه ۹۸

مشاور عالی رئیس اتاق تهران با اشاره به برخی اهداف تببین شده در بودجه سال ۹۸، از جمله ارتقای سرمایه اجتماعی، به‌کارگیری سیاست‌های مالی و پولی مناسب، کاهش فقر و بیکاری و همچنین اصلاح روش یارانه نقدی، گفت: لایحه بودجه سال آتی کشور با رقم بالغ بر ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان بسته شده است و نسبت به لایحه بودجه سال پیش از آن، در حدود ۳۹ درصد رشد دارد.

ابراهیم بهادرانی با بیان اینکه به رغم واگذاری برخی از شرکت‌های دولتی، بودجه شرکت‌ها در لایحه بودجه سال آینده ۵۲ درصد افزایش یافته است، افزود: به نظر می‌رسد رشد مذکور غیرمنطقی است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷، درآمد مالیاتی مصوب ۱۴۲ هزار میلیارد تومان مصوب شده که در شش ماهه اول سال حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برابر ۷۰ درصد محقق شده است، گفت: با این وجود، در لایحه پیشنهادی سال آتی، درآمدهای مالیاتی ۸٫۵ درصد رشد داده شده و به رقم ۱۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که پیش‌بینی می‌شود در این سال، بخش تولید در رکود و درآمد اشخص حقوقی و مالیات کمتر خواهد شد.

به گفته مشاور عالی رییس اتاق تهران، در مجموع اگر عملکرد را ملاک قرار داده و درصد تورم را اضافه کنیم، درآمد مالیاتی در حدود ۱۲۸ هزار میلیارد تومان باید درنظر گرفته شود و رقم ۱۵۴ هزار میلیارد تومان مورد پیش‌بینی به نظر می‌رسد محقق نمی‌شود.

وی همچنین افزود: لایحه بودجه در بخش فروش اوراق نیز ۴۴ هزار میلیارد تومان فروش و در مقابل حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان باز پرداخت در نظر گرفته شده که این امر بدون تعمیق بازار سرمایه، تامین مالی بنگاه‌ها را مشکل‌تر خواهد کرد.

به گفته بهادرانی، افزایش بدهی هر ساله از این محل با درنظر گرفتن سود پرداختی به اوراق، دولت را هر سال بدهکارتر می‌کند. وی در ادامه افزود: در سال ۹۷ حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیانی پیش‌بینی شده که در سال ۹۸ با رشد ۴۳٫۶ درصد به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

بهادرانی سپس به برخی از مشکلات لایحه بودجه سال آتی کشور اشاره و پیش‌بینی بودجه براساس منابع و مصارف بودجه مصوب سال گذشته بدون در نظر گرفتن عملکرد آن در سال جاری و همچنین استفاده از بودجه عمرانی به عنوان سوپاپ اطمینان و تخصیص آن برای جبران کسری بودجه را از ایرادات این لایحه برشمرد.

وی در عین حال، برخی از ویژگی‌های مثبت این لایحه را تخصیص هزار میلیارد تومان برای حمایت از معیشت خانوارهای نیازمند، استمرار اجرای طرح تحول سلامت، تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه متوزان منطقه‌ای و همچنین افزایش بودجه آموزش و پرورش از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ۴۳ هزار میلیارد تومان و مشارکت با مدرسه‌سازان عنوان کرد.

ابراهیم بهادرانی در پایان، به برخی انتظارات بخش خصوصی از بودجه اشاره کرد و افزود: اصلاح نظام بانکی و پرداخت بدهی دولت به سیستم بانکی، پیش‌بینی درآمد نفتی و سایر درآمدها به صورت واقعی، جلوگیری از توزیع رانت، عدم توسعه عملکرد شرکت‌های دولتی و پیش‌بینی معقول درآمدهای مالیاتی از جمله توقعات بخش خصوصی از سند بودجه سالانه است.


اخبار مرتبط:

ارسال پاسخ

Please Enter Your Email

برای ارسال آخرین خبرهای سایت لطفا ایمیل خود را وارد کنید