ضرورت توجه و اعمال رویه یکسان و صحیح قانون، خواسته اصلی بازرگانان در حوزه حمل و نقل دریایی دریایی

موانع و تحریم های داخلی، ویرانگرتر از تحریم های بین‌المللی در حوزه حمل و نقل دریایی

موانع و تحریم های داخلی، ویرانگرتر از تحریم های بین‌المللی در حوزه حمل و نقل دریایی 700 260 anjoman fbia

ضرورت توجه و اعمال رویه یکسان و صحیح قانون، خواسته اصلی بازرگانان در حوزه حمل و نقل دریایی دریایی

موانع و تحریم های داخلی، ویرانگرتر از تحریم های بین‌المللی در حوزه حمل و نقل دریایی دریایی

نشست هم اندیشی بررسی مشکلات بازرگانان و واردکنندگان در حوزه حمل و نقل دریایی ظهر دیروز دوشنبه (بیست و نهم مهرماه) به درخواست انجمن واردکنندگان موادغذایی و آشامیدنی و همت فدراسیون واردات ایران در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
در این نشست چند جانبه که انجمن‌های واردکننده عضو فدراسیون واردات ایران، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، شرکت‌های کشتیرانی داخلی، رئیس کمیسیون حمل و نقل دریایی و لجستیک اتاق ایران و همچنین نماینده استانداردهای سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشتند، طرح مسائل و بررسی راهکارهای اجرایی و عملیاتی در راستای حل معضلات صورت گرفت.

هومن حاجی پور، دبیر کل فدراسیون واردات ایران در ابتدا ضمن عرض خوشامد از همدلی تمامی ذینفعان این بخش از صنعت کشور برای دستیابی به راه حل های اجرایی ابراز خرسندی نمود و از حاضرین درخواست نمود به طرح مسائل اعضای انجمن های متبوع خود بپردازند.
فائزه زارع، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موادغذایی و آشامیدنی به طرح رئوس مشکلات اعضای انجمن متبوع از جمله عدم وجود نرخ ثابت و یکسان اعلامی شرکت های حمل و نقل دریایی برای حق توقف کانتینرها (دموراژ) و نیز دریافت تضامین نامتعارف از واردکنندگان و همچنین وجود نرخ‌های نامشخص در تمامی بخش‌های مرتبط پرداخت و با طرح نمونه هایی مستند از مبالغ نجومی حق توقف های اعلامی از شرکت های حمل و نقل دریایی، خواستار ارائه راهکار برای جلوگیری از این سوء استفاده ها در وضعیت تحریمی و تحمیلی به بازرگانان و تجار شد.

عدم اطلاع تجار و بازرگانان از حقوق خود

مسعود پل مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی با اشاره به تاریخچه تشکیل این نهاد دریایی اظهار کرد: انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با قدمتی ۶۶ ساله هم اینک ۹۵ درصد خدمات دریایی و بندری کشور در بخش خصوصی را مدیریت می کند که در شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد ایران علیرغم مقابله ۱۰۰ درصدی این انجمن با مشکلات خارجی، موانع و معضلات داخلی کسب وکار، گلوگاهی بر زمین گیر شدن بخش خصوصی شده است.
وی افزود: یکی از مشکلات اساسی که در تجارت بین الملل داریم عدم اطلاع تجار و بازرگانان از حقوق خود می باشد که پایه اصلی آن برمی گردد به علم و دانش افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند. به عنوان مثال شخصی که به عنوان فرستنده کالا از مبدأ می باشد، طرف اصلی بازرگان و صاحب کالا در ایران است و عملاً تا زمانی که کالا در ایران تحویل نگردد واردکننده با خط کشتیرانی هیچ مراوده ای ندارد زیرا عملیات بوکینگ را واردکننده انجام نمی دهد مگر استثنائاتی که بر اساس ترم خرید و فروش که اتفاق می افتد قائل شویم. در این خصوص طبیعتاَ واردکننده حق اکید به عنوان ذینفع اصلی را داراست که در قبال پذیرش مسئولیت نهایی در هنگام تسویه نهایی در ایران پیش از آنکه بی ال صادر شود از مفاد و مندرجات بارنامه اصلی و نهایی مطلع شوید و اگر این اتفاق نیفتد شیپر در مقام صاحب کالا در مبدا به طریق جبری تمام تعهدات را عهده دار است.
پیش از آنکه هرگونه قراردادی فیمابین شیپر و واردکننده منعقد گردد، وارد کننده لازم است از درفت تهیه شده از سوی شیپر که ممهور به درج تعرفه های گوناگون از جمله میزان حق توقف می باشد، اطلاع کامل داشته باشد تا واردکننده بعنوان صاحب اصلی کالا در مقصد به چالش کشیده نشود و اگر مندرجات پیشنویس ارائه شده از سوی شیپر به صاحب کالا در ایران با قرارداد نهایی یکسان نباشد، آن بارنامه هیچ اعتباری ندارد. بهمین منظور در ابتدا تأکید می شود که بارزگان از شیپر خود بخواهد به محض اینکه Shipping Order را دریافت نمود، از صاحب کالا تقاضای تأیید کند و در صورت عدم تأیید از سوی بازرگان ایرانی به عنوان صاحب اصلی کالا به هیچ عنوان برای صدور B\L اقدام نکند.
با این اقدام و رعایت اصول حقوقی از سوی بازرگانان ایرانی، در زمان رسیدن کانتینر و کالا به بنادر ایران، قدرت تشخیص در تطبیق مندرجات فیمابین پیشنویس و قرارداد نهایی از سوی تجار ایرانی بعنوان صاحبان اصلی کالا در مقصد وجود دارد که این نخستین حقوق مسلم بازرگانان است و تجار و صاجبان اصلی کالا برای رعایت حق خود موظف هستند آن را با دقت و وسواس دنبال نمایند.

وجود تمهیدات لازم در برخی بنادر کشور برای جلوگیری از تحمیل حق توقف و دموراژ به کالا
پل مه در ادامه بیان کرد: متأسفانه در شرایط کنونی به علت وجود تحریم های بین المللی برای مثال شرکت های چینی به دلیل اعلام عدم کار کردن با ایران از وضعیت حاکم نهایت سوء استفاده را انجام می دهند اما در مورد تعرفه ها حقیقت آن است که کاری که انجام می دهند از نظر بین المللی کاملاً قانونی است و این شرایط نرمال بین المللی است و علیرغم اینکه عمل خلاف انجام نمی دهند اما از فضای موجود در ایران سوء استفاده می کنند.
پل‌مه برای جلوگیری از سوءاستفاده شرکت های حمل و نقل از وضعیت بحرانی حال حاضر گفت: مهمترین عامل برای جلوگیری از سوء استفاده های این چنینی آگاهی کامل بازرگانان به حقوق خود و استیفای آن می باشد.
وی در ادامه با اشاره به تمهیدات موجود در برخی بنادر کشور عنوان کرد: برای جلوگیری از تحمیل حق توقف و دموراژ به کالا، چنانچه کالا امکان استریپ شدن را داشته باشد، بازرگانان می‌توانند در بنادر شهید رجایی (سردخانه سیدلف با امکانات درجات زیر صفر)، بوشهر و بندرعباس پیش از رسیدن کالا در بنادر مذکور با درخواست از نمایندگی ها، از امکانات موجود بهره ببرند.
در این حالت در همان پروسه زمانی که فری تایم تلقی می شود، کانتینر در انبار تخلیه شده و هیچ هزینه انبارداری از صاحب کالا (واردکننده) دریافت نخواهد شد و همچنین از تحمیل شدن هزینه دموراژ به صاحب کالا نیز جلو گیری می گردد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی در خصوص اعداد و ارقام اعلامی ضمن تأئید اظهارات حاضرین مبنی بر ارقام نجومی برای حق توقف، افزود: متاسفانه به دلایل بسیار مختلف علی الخصوص دلایل داخلی، این اعداد اعلامی مدیریت نشده اند و ما مصّرانه در صدد هستیم از طریق مذاکراتی که با مراجع صنفی کشتیرانی بین المللی و انجمن های هم تراز خود از قبیل عمان، امارات، پاکستان، هند، سنگاپور، چین و حتی لندن، تورنتو از ابتدای سال جاری میلادی انجام داده ایم و پیرو مذاکرات مستمر از طریق نمایندگان ایرانی با ایشان، مؤفق شده ایم به یک سقف و مکانیسم متعارف ارزی دست یابیم که تا پایان آبان ماه این دستاورد را به صورت علنی اطلاع رسانی خواهیم نمود و فارغ از مخالفت های معارضینِ داخلی، با اجرایی شدن این توافقات حداقل کاهشی که انجام خواهد شد این است که به یک چهارم از تعرفه های حال حاضر خواهیم رسید و پس از عملیاتی شدن توافقات حاصله از مذاکرات با مراجع صنفی کشتیرانی بین‌المللی که ذکر شد رقابت منفی به منظور کسب بازار بیشتر در میان خطوط کشتیرانی حاصل می‌شود و نفع آن برای واردکنندگان و تمامی ذینفعان در این حوزه خواهد بود.

حل بخش عمده ای از مشکلات حوزه حمل و نقل دریایی با اصلاح یک روش

هومن حاجی پور دبیرکل فدراسیون واردات ایران ضمن قدردانی از فعالیت های صورت گرفته است از سوی انجمن کشتیرانی تصریح کرد: نتیجه مذاکرات انجام شده این‌است که از طریق اصلاح یک روش، بخش عمده ای از مشکلات اعلامی فعالان اقتصادی در این حوزه، حل و رفع خواهد شد.
وی ادامه داد: راه حل نخست برای شرایط کنونی، دریافت پیشنویس Shipping Advice ممهور به اعلام تعرفه ها از شیپر پیش از حمل و تطبیق مفاد آن با عرف داخلی و چنانچه مغایرت مشاهده شد آن را نپذیریم و دیگر اینکه پیش از ورود کالا به بنادر داخلی، در صورت امکان نگهداری کالا در محوطه های سردخانه ای موجود در بنادر یادشده، هماهنگی‌های لازم برای استفاده از تمهیدات موجود جهت تخلیه کانتینر و نگهداری در انبارهای مجهز صورت گیرد تا هزینه های انبارداری و هزینه های دموراژ نیز به واردکننده تحمیل نشود.

برخورد سلیقه‌ای شرکت‌های کشتیرانی

در ادامه این نشست هم اندیشی، میرباقری رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا ضمن قدردانی از برگزاری این نشست به ذکر مشکلات اعضای انجمن متبع از قبیل عدم وجود نرخ ثابت و یکسان برای دموراژ، بی قانون حاکم در حوزه حمل و نقل دریایی و همچنین برخورد سلیقه‌ای شرکت‌های کشتیرانی در جهت دریافت تضامین از واردکنندگان و نیز وجود نرخ‌های نامشخص در تمامی بخش‌های مرتبط پرداخت و تأکید کرد: در شرایط کنونی فشارهای چندین برابری حاصل از تحریم‌های داخلی به فعالین اقتصادی در این حوزه بیش از دیگر حوزه های کسب و کار می باشد. وی پس از طرح مباحث، خواستار بررسی موضوعات طرح شده برای امکان‌سنجی حل مسائل از سوی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته شد و در ادامه سخنان خود با اعتراض به نحوه عملکرد سوء شرکت‌های کشتیرانی، درخواست پیگیری و رسیدگی به تخلفات موجود را از انجمن کشتیرانی نمود.

عدم اطلاع از رسیدن کشتی در بنادر از دیگر مشکلاتی بود که در این جلسه مطرح شد. از آنجا که به محض رسیدن کشتی در بندر، حق توقف منظور می گردد، عدم اعلام برگه ترخیص و به تبع آن عدم آگاهی صاحبان کالا از رسیدن کشتی در بندر (به رغم پیگیری‌های روزانه بازرگانان از شرکت حمل کننده بار) ضرر و زیان بسیار زیادی به وارد کننده تحمیل می شود و به اضافه تفاوت‌های فاحش میان سپرده‌های نقدی، تضامین و همچنین تعرفه‌های مختلف با نوسان‌های زیاد برای دموراژ که از سوی شرکت‌های حمل و نقل دریایی داخلی اعلام می‌گردد، از عمده مشکلات حاضرین در این نشست بود که از سوی اعضای فدراسیون واردات ایران مطرح شد.

تطابق اعلام تعرفه های حق توقف با مصوبه های اعلامی از سازمان بنادر و کشتیرانی

از سوی دیگر، تطابق اعلام تعرفه های حق توقف با مصوبه های اعلامی از سازمان بنادر و کشتیرانی موضوعی بود که از سمت نمایندگان شرکت های حمل و نقل دریایی عنوان شد. معاون بازرگانی یکی از شرکت های حمل و نقل دریایی دریایی حاضر در این نشست در این خصوص عنوان کرد: چنانچه مصوبه ای در این مبحث وجود نداشته باشد، شرکت های حمل و نقل دریایی موظف به رعایت تعرفه های اعلامیِ انجمن کشتیرانی می باشند و در صورت وجود مغایرت در اصل بارنامه و پیشنویس، صاحبان کالا می توانند ضمن عدم پذیرش مفاد اعلام شده مشکل را به مراجع ذیربط جهت بررسی و رفع، منعکس نمایند تا با مذاکره با خطوط کشتیرانی مشکل رفع گردد.
مغایرت مفاد اعلامی در پیشنویس که در مرحله آغاز انجام عملیات حمل و نقل دریایی در اختیار صاحبان کالا در ایران قرار می گیرد با اصل بارنامه که در مقصد به دست ایشان می رسد از عمده مشکلاتی بود که از سوی نماینده استانداردهای سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شد.
وی در این خصوص تأکید کرد: شورای عالی هماهنگی ترابری به نمایندگی از صاحبان کالا در بخش خصوصی از تمامی فعالین اقتصادی ذینفع در این حوزه تقاضا دارد مفاهیم و مفاد مندرج در اصل بارنامه را با نهایت توجه مطالعه کنند و در دریافت اصل بارنامه به جهت جلوگیری از مواجهه با مبالغ نجومی حق توقف در زمان تخلیه کانتینر در مقصد و تضییع حقوق خود اهتمام ورزند.

لزوم افزایش سطح آگاهی فعالین اقتصادی

حمید عزت‌آبادی‌پور رئیس کمیسیون حمل و نقل دریایی و لجستیک اتاق ایران پس از استماع مشکلات طرح شده از سوی حاضرین و مستنداتی که پیش از این نشست به کمیسیون متبوع ارسال شده بود ضمن تأئید سخنان حاضرین افزود: مهمترین وظیفه ما به عنوان متولیان بخش خصوصی، آگاه نمودن تمامی اعضا از حقوق خود و افزایش سطح آگاهی فعالین اقتصادی در تمامی حوزه های ذیربط می باشد.
وی ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه دانش و به روز بودن اطلاعات در زمینه های کسب و کار به این نکته اشاره کرد که متأسفانه بخش خصوصی کشور بیشتر از تحمل فشارهای تحریم های خارجی از تحریم های داخلی که از سوی منابع قدرت به آنها تحمیل می شود، رنج می برند.
عزت آبادی در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده توسط کمیسیون حمل و نقل دریایی و لجستیک اتاق ایران پرداخت و با اشاره به اثرات سوء ناشی از مصوبه ۲۰۵ شورای عالی ترابری و ماده ۱۶ این مصوبه، شورای مذکور را مسبب بروز این اشکالات و اختلافات دانست و خواهان یکپارچگی ذینفعانِ متضرر از این گونه مصوبات که بدون مشورت با بخش خصوصی اعمال می گردد شد.
وی در پایان سخنان خود تلاش و همبستگی برای برچیده شدن تحمیل تضامین نامتعارف، نرخ ها و تعرفه های نجومی که باعث تضعیف و از کار افتادن این بخش از اقتصاد کشور می‌شود را از واجبات اقدامات بخش خصوصی دانست و همین امر را نخستین اقدام این دور جدید از فعالیت کمیسیون حمل و نقل دریایی و لجستیک اتاق ایران که از دو ماه پیش آغاز شده است، اعلام نمود.

بیمه تضمین برگشت سالم کانتیر

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در همین راستا با اشاره به سبقه موجود از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته طی سه سال اخیر با پیش‌بینی های کارشناسی شده از طریق انجمن مذکور برای جلوگیری از بروز این دسته از مشکلات که در حال حاضر فعالین اقتصادی با آن روبرو هستند، بر لزوم بازگشت تعهدنامه حقوقی که حقوق طرفین به صورت یکسان رعایت گردد، تأکید ورزید. وی همچنین بیمه تضمین برگشت سالم کانتیر را مطرح نمود که با سوء مدیریت، عمل به این بیمه‌نامه نیز از میان رفته است.
پل‌مه در ادامه ضمن اعلام حضور انجمن کشتیرانی در کمیسیون های مختلف تصمیم ساز در مراجع ذیربط و همچنین به عنوان دومین مرجع داوری پس از مرجع داوری اتاق، اضافه کرد: این اطمینان خاطر را به ذینفعان در این حوزه به نمایندگی از طرف این انجمن در راستای حمایت از حقوق مسلّم فعالین اقتصادی بخش‌خصوصی میدهیم تا بتوانیم با تحریم های داخلی و خارجی مقابله کنیم و چرخ اقتصاد کشور در این حوزه را با تدبیر به حرکتی روبه پیشرفت برگردانیم.

جمع بندی و پیشنهادات

هومن حاجی پور دبیرکل فدراسیون واردات ایران در پایان این نشست هم اندیشی که بیش از دو ساعت به طول انجامید، پس از جمع بندی مطالب ارائه شده از سوی حاضرین جلسه، پیشنهادات خود را مبنی بر برگزاری جلسات مستمر با انجمن کشتیرانی و امضای تفاهم نامه در خصوص راه اندازی بخش های آموزشی، اطلاع رسانی، داوری و قضایی اعلام نمود که از سوی حاضرین مورد استقبال قرار گرفت.

 

 

 

ارسال پاسخ

Please Enter Your Email

برای ارسال آخرین خبرهای سایت لطفا ایمیل خود را وارد کنید