اولین نشست اعضاء هیئت مدیره با اعضاء انجمن در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ رقم خورد

اولین نشست اعضاء هیئت مدیره با اعضاء انجمن در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ رقم خورد 720 1152 poweruser

اولین نشست اعضاء هیئت مدیره با اعضاء انجمن در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ رقم خورد

نشست هیئت مدیره با اعضا

به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی  ۳۸ جلسه منظم در سال ۹۹ و ۶ جلسه در سال ۱۴۰۰ توسط اعضاء هیئت مدیره برگزار گردیده است

این اولین نشست اعضاء هیئت مدیره با اعضاء انجمن در اردیبهشت سال ۱۴۰۰  بود که در ابتدای جلسه  محمد امیری سامانی از اعضاء هیئت مدیره، هدف از برگزاری این جلسه را تجدید دیدار با اعضاء و بررسی مشکلات  اعضاء دانست وی در ادامه سخنان خود گزارشی از عملکرد اعضاء هیئت مدیره در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰  ارائه نمود .

گزارش کار هیئت مدیره

این عضو هیئت مدیره انجمن خاطر نشان کرد آخرین جلسه مجمع انجمن، خوشبختانه در زمانی که بیماری کووید۱۹ حاد نبود، همراه با اعضاء هیئت مدیره برگزار شد و اضافه کرد: بسیاری از تشکل ها پس از مدت زمان زیادی توانستند مجمع  خود را برگزار کنند و بسیاری دیگر همچنان قادر به برگزاری مجمع انجمن خود نیستند.

وی افزود: ۳۸ جلسه هیئت مدیره به صورت منظم و مجازی در سال ۹۹ برگزار شد و از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ۶ جلسه توسط اعضاء هیئت مدیره برگزار شده است در چند ماه گذشته جناب آقای محمد آقایی به عنوان دبیر انجمن و آقای حمید صفری پور به عنوان  روابط عمومی و مارکتینگ به انجمن پیوستند .

وی در ادامه با بیان اینکه بعد از مجمع تغییرات ساختاری در انجمن به وجود آمد اظهار داشت: ۶ کمیته در انجمن  منسجم تر از گذشته در حال فعالیت هستند، کمیته آموزش آقای اتحادی و دکتر بهپور، کمیته روابط عمومی و تبلیغات اینجانب و آقای ولی، کمیته مالی آقای بهمن اف و آقای ولی، کمیته مسئولیت اجتماعی آقای دکتر بهپور و آقای فراهانی ، کمیته مواد اولیه و محصول نهایی خانم طلایی و آقای اتحادی و کمیته اداری، حقوقی و تشکل ها آقای ولی و جناب فرشچیان عهده دار آن هستند.

سامانی در رابطه با فعالیت های کمیته روابط عمومی و تبلیغات گفت: بعد از حضور آقای صفری پور، تغییراتی در مبحث مارکتینگ و همچنین زیر ساخت سایت انجام شده، به عنوان مثال تغییر هاست، افزایش امنیت سایت، تغییر در UI  و UX ، سئو، سرعت و تکنیکال،  امکان چت آنلاین و …. در سایت ایجاد شد.

وی ادامه داد: در بخش آموزش به دلیل شیوع بیماری کووید۱۹ نتوانستیم دروه‌های حضوری داشته باشیم و متاسفانه این دوره‌ها به تعویق افتاد، علیرغم این موضوع، موفق شدیم دوره‌های آنلاین را جایگزین دوره‌های حضوری کرده و دوره ها را در برنامه zoom  برگزار کنیم که با استقبال خوبی هم مواجه شدیم.  برگزاری این دوره‌ها در سال ۹۹ دو دوره بوده و در سال ۱۴۰۰ تا کنون یک دوره برگزار گردید اما در تقویم آموزشی، در بهار سال جاری برگزاری ۱۰ دوره آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.

سامانی با اشاره به پیگیری مشکلات اعضاء انجمن اظهار داشت: با توجه به دورکاری در سازمان های دولتی، وجود محدودیت‌ها، مشکل امکان حضور در اماکن دولتی و عدم تمایل کارشناسان و مدیران جهت برگزاری جلسه با تشکل ها، موفق به برگزاری جلسات مهمی با آن ها شدیم و از اهم آن می توان به موضوع سقف و سابقه اشاره کرد که بسیاری از اعضاء با آن مواجه هستند،

در ابتدا با آقای رضایی ثمرین در اداره کل صمت استان تهران در شهریور ماه سال گذشته جلسه ایی برگزار شد و در سازمان غذا و دارو در خصوص موضوع آموزش نشست های بسیاری داشتیم.

وی ادامه داد : در سازمان غذا و دارو، با حضور آقای دکتر میرزا پور کمیته تفویض برای رفع مشکلات شرکت های واردکننده در حوزه غذا تشکیل شد که در راستای آن نشست های متعددی به منظور پیگیری مشکلات اعضاء فراینده های ثبت منبع ،  اخذ و تمدید IRC ، طولانی بودن فرآیندها، عدم پاسخگویی کارشناسان و مدارکی که به دلیل تحریم ها قادر به ارائه نیستیم، برگزار شد. در ادامه در ادامه مذاکرات با آقای رضایی ثمرین در خصوص سقف و سابقه، جلسه ای با  آقای عباسپور مدیر کل اداره مقررات در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد و در همان راستا جلسه ای با  آقای بیگ زاده معاون بازرگانی خارجی وزارت صمت در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران برگزار گردید.

3 استراتژی اصلی اتاق تهران برای بهبود محیط کسب‌وکار بخش خصوصی
مطالب مشابه

این عضو هیئت مدیره با اشاره به برگزاری جلسه با آقای رضایی در سازمان غذا و دارو و در خصوص سامانه ثبت منبع و اخذ و تمدیدIRC گفت: در سال گذشته مشکلاتی که همیشه گریبان گیر اعضاء انجمن بود مانند معضلات دریافت IRC ، مدت زمان طولانی دریافت آن , هزینه های ثبت منبع پیگیری شد و پس از جلسات متعددی با آقایان دکتر شانه ساز، دکتر عزیزی، دکتر میرزا پور و آقای رضایی این نوید را جهت ساخت سامانه ای در خصوص صدور IRC توسط مسئولین فنی به ما داده شد که چندی پیش آقای رضایی جهت تکمیل فرایند این سامانه با اعضاء هیئت مدیره تماس داشته و درخواست تکمیل و ارسال اطلاعات توسط مسئولین فنی به این سامانه را داشتند.

در این راستا کارگاههای تخصصی  با حضور مسئولین فنی اعضای انجمن برگزار و آموزش های لازم توسط آقای مهندس رضایی ارائه گردید.  طبق گفته ایشان طی جلسه هفته گذشته این سامانه در آینده نزدیک آماده بارگذاری اطلاعات خواهد بود و پس آن دسترسی مسئولین فنی جهت صدور و تمدید IRC  ایجاد خواهد شد.

محمد امیری سامانی به گزارش ارائه شده خدمت اعضاء انجمن بسنده کرد و از حاضرین در جلسه، درخواست کرد تا سوالات خود را برای اعضاء هئیت مدیره مطرح نمایند .

پاسخ به سوالات اعضاء انجمن


پروانه های بهداشتی/ سقف سابقه ۵۰۰ هزار دلاری

در ابتدا خانم گلگونی از اعضا محترم انجمن موضوع خود را با این سوال مطرح نمود که با توجه به حذف ضرورت اخذ پروانه بهداشتی ورود و یا GMP برای واردات طعم دهنده های خوراکی ، آیا می توان برای تمدید پروانه بهداشتی ورود اقدام نمود؟

در پاسخ سامانی اظهار داشت: بله ، می توان پروانه بهداشتی ورود را تمدید کرد.

در ادامه خانم زارع از دیگر اعضاء انجمن با اشاره به موضوع سقف گفت: همچنان مشکل طولانی بودن پروسه پرونده ها  موجود است. ایشان  سوال بعد را در رابطه با سابقه سقف ۵۰۰ هزار دلاری ارائه شده و مشکلات زیاد و پیش روی این طرح، مطرح کرد.

 وی سوال دیگری را درخصوص مشکل پروفورما که بعضی از آن ها در قالب  ارز نیمایی و بعضی دیگر در قالب  ارز حاصل از صادرات ارائه می گردد بیان نمود و در پایان سوالات خود، با اشاره به میانگین سقف به لحاظ مبدا که می بایست میانگین واردات از دو سال گذشته موجود باشد افزود: در سامانه پرونده ها  به دلیل زمان سقف سابقه مردود اعلام می شود و برای رفع این موضوع چه اقداماتی را باید انجام داد ؟

سامانی در پاسخ این عضو انجمن اظهار داشت: در سال گذشته و در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق تهران که اقای دکتر بیگ زاده موضوع سقف ۵۰۰ هزار دلار مطرح کردند  این خبر بسیار مسرت بخش بود  بود اما در اجرا این طرح ، عوامل محدود کننده ای مانند، اقدام به اخذ مجوز برای یک پروفرما پس از انجام و نهایی شدن پروفورما دیگر، مشکلات سامانه افق و یا تعهد به فروش بخشی از کالا در کوتاه مدت، وجود دارد. اما در جلسه هیئت مدیره مصوب شد این موضوع مجدد با آقای عباسپور مدیر کل امور مقررات صادرات و ورادات بررسی گردد .


 ارز نیمایی و ارز حاصل از صادرت/ سامانه افق 

اولین نشست اعضا با هیئت مدیره اردیبهشت سال 1400

اقای فرشچیان نایب رئیس هیئت مدیره انجمن در پاسخ به سوال ارز نیمایی و ارز حاصل از صادرات گفت : در حال حاضر وزارت صمت یک هزار تعرفه را در لیست کالاهای قابل واردات در مقابل ارز حاصل از صادرات آورده و دلیل اولویت دادن به این موضوع را ضرورت برای تولید کشور دانسته است. در حال حاضر با تغییرات به وجود آمده مانند تغییر ریاست جمهوری آمریکا و سهولت‌های صورت گرفته به تبع آن،  واردات نیمایی همچنان فعال هستند، ولی با هزار تعرفه مذکور، به دلیل ضرورت آن ها در کشور متفاوت هستند و تلفیق با آن ها امکان پذیر نیست،  با شرایط موجود امکان افزایش این تعرفه ها به ۲ هزار ۵۰۰  تعرفه وجود دارد. و اگر این موضوع قبل از تغییر دولت در ایران محقق شود تقریبا ۹۹ درصد تعرفه های غذا زیر مجموعه صادرات قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه سامانه افق  موضوعی است که کشور در حال حرکت به سمت و سوی آن بوده و اجتناب ناپذیر است گفت : در هر صورت این سامانه توسط دولت پیاده خواهد شد و دلیل اصلی آن کنترل کردن واردات، فروش، مالیات، موجودی انبار ها و موارد دیگر است و هیچ انجمن و تشکلی نمی تواند به مقابله این موضوع بپردازد، فقط با همراهی دوستان و همکاران می توانیم معضلات آن را مورد بررسی قرار داده و موارد آن را اصلاح نماییم.


حذف برات بدون تعهد 

توکلی از دیگر اعضا انجمن با اشاره به برات بدون تعهد حذف شده گفت : زمانی که  از تامین کننده خارجی کالا تهیه می شود تامین کننده خارجی، مدارک تامین وجه را درخواست کرده و تا زمان انجام پروسه های ثبت سفارش، ثبت تخصیص در بانک مرکزی و  انتقال وجه صورت پذیرد، فاصله زمانی بین کالای خریداری شده و وجه پرداختی ایجاد می شود و از سوی دیگر مجاز به صدور حواله به صورت آزاد خواهیم بود که از طریق سامانه نیمایی می بایست رفت و برگشت صورت مالی انجام شود، این موانع باعث می گردد شرکت های واردکننده مجاز به پرداخت دوباره وجه شوند .

آقای فراهانی رئیس هیئت مدیره انجمن در پاسخ به این عضو انجمن  اظهار داشت : زمانی که برات بدون تعهد اجرایی است قرار بر خارج شدن ارز از کشور نیست پس سیستم بانکی تعهدی به تامین ارز نخواهد داشت . این بدین معناست که اگر کالایی، بدون برات تعهد، به کشور وارد می شود یعنی ارزی در خارج از کشور وجود داشته که بابت این ارز کالا وارد می‌گردد، موضوع مطرح شده جزء تعهدات بانک محسوب نمی شود و زمانی که بانک فرم برات بدون ارز را تحویل  متقاضی می دهد از تقاضا کننده تعهدی مبنی بر ورود کالا و عدم درخواست ارز از بانک را مطالبه می نماید.

وی افزود: تا زمانی که در شرایط نیمایی، وجه انتقال نیافته، نباید کالا و محصول حمل گردد، با فرض این که تخصیص ارز صورت گرفته باشد  ممکن است  برای سفارش در هر مرحله توقف صورت پذیرد، به عنوان مثال احتمال اینکه تاریخ تخصیص ارز منقضی شود یا  بانک مرکزی تخصیص ارز را تمدید نکند، وجود دارد و مواردی از این قبیل می تواند برای واردکننده مشکلاتی عدیده ای را ایجاد نماید.


بازدید و ممیزی شرکت های بازرسی 

خانم گلگونی در ادامه با اشاره به مورد تمدید ثبت منبع ها، موضوع بازدید شرکت های بازرسی از سوی وزارت بهداشت را مطرح  کرد که در پاسخ آقای سامانی گفت:  موضوعاتی مانند همین بازدید شرکت های بازرسی و موضوع دوباره کاری تمدید گواهینامه معتبری که دریافت شده، در نشست با دکتر میرزا پور مطرح شد، که آن ها استدلال های خاص خود را داشتند اما ما به این مسئله معترض هستیم.

وی افزود : در سازمان غذا و دارو دستور العمل هایی در زمان اضطرار مبنی بر تسهیل در امور ابلاغ  شده و  وجود دارد که آقای دکتر میرزا پور خبر از تشکیل کمیته تفویض را دادند تا به این مسائل با تمرکز بیشتر  پرداخته و برای آن ها راه کار ایجاد گردد . در یکی از این جلسات کمیته تفویض در سال گذشته، بنده موضوع  بازدید را مطرح کردم و در پاسخ ارائه شده به این موضوع، بیان شد که می توان تا زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ این ممیزی ها تعویق افتد.


معافیت در هزینه های IRC 

یکی دیگر از اعضاء انجمن با اشاره به شرکت های تولیدی که تعدد و فراوانی تولید در مواد اولیه  را دارند افزود: آیا امکان معافیت در خصوص هزینه های IRC این مجموعه های فعال وجود خواهد داشت؟ که در پاسخ آقای سامانی گفت: در واقع در مورد هزینه ها ،  اعتراض های بسیاری  انجام شده اما در پاسخ اعلام نمودند این موضوع از جانب دولت به وزارت بهداشت ابلاغ شده و حتی مدعی شدند که سازمان بازرسی برای اجرایی نکردن این موارد از سال ۹۰، ما را مورد بازخواست قرار دادند.

وی ادامه داد: با وجود این اظهارات، بیانات صریح و علاوه بر آن با توجه به کمبود منابع مالی دولت و اخذ مالیات ها بعید است، بتوان هزینه ها را کاهش داد و  یا استثنایی قائل شد.

محمد امیری سامانی در پایان این جلسه با تشکر از حضور اعضاء در این جلسه و به دنبال موضوعات مطروحه از سوی اعضاء درخواست کرد اگر با مشکلات بوروکراسی سازمانی از جمله سازمان غذا و دارو، وزارت صمت و غیر مواجه شدند جهت رفع آن، موارد خود را با انجمن مطرح نمایند.

ارسال پاسخ

Please Enter Your Email

    برای ارسال آخرین خبرهای سایت لطفا ایمیل خود را وارد کنید