تعرفه دیرکرد حمل کانتینر کشتیرانی‌ های خارجی کاهش می یابد

تعرفه دیرکرد حمل کانتینر کشتیرانی‌ های خارجی کاهش می یابد 700 260 poweruser

تعرفه دیرکرد حمل کانتینر کشتیرانی‌ های خارجی کاهش می یابد

تعرفه دیرکرد حمل کانتینر کشتیرانی‌ های خارجی کاهش می یابد

یک مقام مسئول، از کاهش تعرفه توافقی ارزی دیرکرد حمل کانتینر شرکت‌های کشتیرانی خارجی، از امروز یکشنبه ۱۰ آذر خبر داد

مسعود پل‌مه عصر روز شنبه ۹ آذر در نشست خبری انجمن کشتیرانی و خدامت وابسته اظهار داشت: در ابتدای سال ۹۷ با خروج آمریکا از برجام، تهدیدات اقتصادی علیه کشورمان شکل گرفت و شرکت‌های بزرگ کشتیرانی نیز در همین راستا از همکاری با کشور ما سرباز زدند.

وی افزود: اواخر اردیبهشت امسال، ما تعرفه هزینه دیرکرد کانتینر (حق توقف کانتینر) تغییر دادیم تا مانع بروز هیجانات بر بازار شود.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: در یک سال گذشته، مذاکرات مستمری با بخش‌های مختلف اقتصادی دولت و بخش خصوصی داشتیم و به توافق ضمنی با دست‌اندرکاران در این باره رسیدیم.

پل‌مه ادامه داد: طی مذاکرات با شرکت‌های خارجی که با ما تعامل دارند، به این توافق رسیدیم که نرخ هزینه دیرکرد بر اساس فرمولی که طی ۳۵ سال گذشته داشتیم، اتفاق بیفتد که از فردا این تعرفه اجرایی خواهد شد. وی توضیح داد: در گذشته مبانی به مفهوم ارزی بر پایه ۵ و ۱۰ دلار به نرخ تسعیر پول ملی بود و ارز وصول نمی‌شد؛ اما چون تعاملات ارزی در حوزه دریا بر پایه دلار می‌چرخد، به این توافق رسیدیم که همان فرمول حاکم شود و از درج تعرفه‌های متعدد و سنگین روی بارنامه‌ها، جلوگیری گردد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی تأکید کرد: امیدواریم این کنترل تعرفه‌ای موجب شود بخش قابل توجهی از هزینه‌های حمل در حق توقف کانتینر، کاهش یابد.

پل‌مه با بیان اینکه در کشور دو تعرفه داریم، گفت: اولین مورد تعرفه توافقی و انعقاد قاعده حقوقی منظم است و چنانچه این توافق نباشد، باید از تعرفه شورای عالی هماهنگی کشور تبعیت کند و چنانچه تبعیت نکند، با او برخورد می‌شود. وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از کالاهای ورودی به کشور به شیوه کانتینری است، گفت: تا پایان آبان‌ماه، طبق آمار سازمان بنادر و دریانوردی، ورودی کالا به کشور به شیوه کانتینری یک میلیون و ۹ هزار TEU بوده است که تا یک و نیم میلیون TEU تا پایان سال افزایش می‌یابد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی گفت: اگر قرار باشد کالاها با زمان ماندگاری بالا در بنادر در انتظار ترخیص بمانند، نرخ مصرفی کالاها افزایش می‌یابد. پل‌مه با بیان اینکه فرمول مذکور برای شرکت‌های خارجی است، گفت: مبانی تسعیر براساس نرخ ETS است که همواره در پرتال سازمان بنادر، با منبع بانک مرکزی مشخص است.

وی تأکید دارد: ۵۷ تعرفه که روی بارنامه و از مبانی توافقی استفاده می‌کردند را در این میان احصا کرده‌ایم و در این راستا، ۶۰ درصد نرخ تمام شده در حوزه تعرفه و حداکثر ۸۰ درصد تنزل می‌یابد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی درباره سوخت کم سولفور که از دهم دیماه امسال برای شناورها طبق تأکید سازمان جهانی دریانوردی الزامی می‌شود، گفت: کوتاهی برای تأمین سوخت کم سولفور داشته‌ایم که انتظار داریم دولت حمایت کند؛ اما کوتاهی در تولید این سوخت از سوی متولیان انجام شده است.

اخبار مرتبط: نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات مبهم است / کارت بازرگانی ؛ مکان‌یابی تجار جدید / شیوه‌نامه بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا / ارزیابی موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا / سازوکار استفاده از چک و صدور چک مشخص شد / ۱۵ مولفه بهبود امتیاز ایران در شاخص رقابت‌پذیری جهانی / شرط واردات محصولات وارداتی غذایی خارجی / متولیان دولتی پیش‌شرط تسهیل فرآیند تجاری را اعلام کردند / فراخوان اعلام مشکلات شرکت‌های همکار با کره‌جنوبی / آخرین وضعیت شاخص های اقتصادی منتخب / تسهیل تجارت ، جواب تحریم است / صنایع‌غذایی در ۱۲ شاخص / برنامه آموزشی دوره آذر ماه منتشر شد / قوانین و مقررات واردات و صادرات / مقررات ارزی

ستاد تنظیم بازار ؛ وتوی تقاضاهای افزایش قیمت
مطالب مشابه

ارسال پاسخ

Please Enter Your Email

    برای ارسال آخرین خبرهای سایت لطفا ایمیل خود را وارد کنید