چالش تشخیص کارتهای بازرگانی یک بار مصرف، مسئولیت با وزارت صمت و اتاق بازرگانی است یا گمرک؟

چالش تشخیص کارتهای بازرگانی یک بار مصرف، مسئولیت با وزارت صمت و اتاق بازرگانی است یا گمرک؟

چالش تشخیص کارتهای بازرگانی یک بار مصرف، مسئولیت با وزارت صمت و اتاق بازرگانی است یا گمرک؟ 700 260

درحالی که اخیرا ابهاماتی در خصوص متولی اصلی تشخیص کارتهای بازرگانی یک بار مصرف مطرح شده، به نظر می رسد در این خصوص مجموعه ای از دستگاهها به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

چالش تشخیص کارتهای بازرگانی یک بار مصرف، مسئولیت با وزارت صمت و اتاق بازرگانی است یا گمرک؟

محمدرضا مودودی، سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه بسیاری از تاجران با استفاده از کارت های بازرگانی یک‌بارمصرف یا اجاره‌ای، تعهدات ارزی خود را انجام ندادند، گفته است: طی دو سال گذشته حجم زیادی از تجارت قانونی در کشور از این طریق انجام‌گرفته است.۶۴۵۰ کارت بازرگانی بدون داشتن سابقه صادراتی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ اقدام به پنج میلیارد دلار صادرات کردند، در حالی‌که همین تعداد کارت ارز خود را بازنگرداندند.

به گفته مودودی گمرک در ارائه آمار استفاده از کارت های اجاره‌ای همکاری نمی‌کند. هنوز مشخص نیست در سال ۹۸ چه میزان صادرات از طریق کارت های اجاره‌ای صورت گرفته است.

اکنون بخش عمده‌ای از صادرات از طریق کارت های بازرگانی یک‌بارمصرف انجام می‌گیرد که اثرات خود را در بازار ارز به‌جا گذاشته است. سو استفاده از کارت های بازرگانی رو به افزایش است. به نظر می‌رسد ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار صادرات در سال ۹۸ از طریق کارت های اجاره‌ای صورت گرفته است.

درحالی که اخیراً ابهاماتی در خصوص متولی اصلی تشخیص کارتهای بازرگانی یک بار مصرف مطرح شده، به نظر می رسد در این خصوص مجموعه ای از دستگاهها به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

کارت بازرگانی مجوز فعالیت در زمینه واردات و صادرات است و از طرفی ثبت سفارش واردات هم توسط صمت صادر می شود مجوز های برخی کالا ها نیز برای صادرات توسط صمت صادر می شود اگر کارت اجاره ای می باشد چرا وزارت صمت تشخیص نمی دهد؟

همچنین با توجه به اینکه کارتهای بازرگانی توسط اتاق بازرگانی و وزارت صمت صادر می شود، چگونه آمار کارت های اجاره ای را از گمرک طلب می‌کنند؟

از سوی دیگر  گمرک فهرست کامل صادرکنندگان و واردکنندگان را هر روز و هر ماه به صمت ارسال می نماید کافی است از این فهرست کسانی که رفع تعهد ارزی داشته اند را خارج، تا لیست  کارتهای اجاره‌ای مشخص شود.

نکته جالب توجه اینکه برخی معتقدند در شرایط فعلی میزان عملکرد وارداتی بسیاری از تولیدکنندگان واقعی نسبت به گذشته کاهش قابل توجهی یافته است، گمرک می تواند با بررسیهای آماری کارتهایی که بدون سابقه مشخص حجم قابل توجهی از ثبت سفارش در گمرکات متنوع را پوشش می دهد به عنوان کارت مشکوک به یک بار مصرف شناسایی کند، اما سؤالی که در این جا وجود دارد این است که این موضوع در قانون قید شده است یا خیر؟ پیگیریها نشان می دهد برخی گمرکات این فرایند را به صورت داوطلبانه پیگیری می‌کنند اما به نظر می رسد پیوست قانونی لازم در این خصوص وجود نداشته باشد.

 

ارسال پاسخ

Please Enter Your Email

    برای ارسال آخرین خبرهای سایت لطفا ایمیل خود را وارد کنید