کاهش تعرفه واردات دانه‌های روغنی برای کاهش قیمت روغن در بازار

نخستین محموله بزرگترین قرارداد تجاری زعفران جهان به قطر ارسال شد
25 مهر 1401
بازدارندگان رشد صادراتی
1 آبان 1401

مشاور وزیر جهاد کشاورزی هدف از صفر کردن تعرفه واردات دانه‌های روغنی را ایجاد تعدیل در قیمت‌ها خواند.
علی قاسمی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در برنامه صبح و گفتگوی رادیو گفتگو، با بیان اینکه دولت با صفر کردن تعرفه دانه‌های روغنی، از یکی از منابع درآمدزای خود چشم پوشی کرد، اظهار داشت: در چند ماه گذشته، همزمان با وقوع بحران در بازار‌های جهانی و همچنین اقدام دولت برای مردمی سازی یارانه ها، قیمت‌ها در بازار افزایش یافت، اما اکنون دولت تصمیم گرفته است که با چشم پوشی از این نوع مالیات، قیمت‌ها را متعادل‌تر کند.

قاسمی توجه به افزایش تولید داخلی و قطع وابستگی را از مهم‌ترین اولویت‌های کشور خواند و افزود: با توجه به اینکه حدود ۹۰ درصد از نیاز کشور به روغن از خارج از کشور تامین می‌شود و خودکفایی فعلا صورت نگرفته است، ناچاریم تا زمان افزایش تولید داخل و کاهش وابستگی به واردات، این تغییرات را انجام دهیم.

وی درباره مدت زمان اعمال این تعرفه اظهار داشت: با اجرای الگوی کشت و حمایت‌هایی که از کشاورزان صورت خواهد گرفت، سطح وابستگی به واردات نیز کاهش خواهد یافت و در آن زمان، شرایط برای برداشتن این تسهیلات فراهم‌تر خواهد بود و قطعا انجام خواهد شد، اما در حال حاضر ما ناچاریم به تامین نیاز کشور از طریق واردات کمک کنیم.
قاسمی با بیان اینکه برای سامان دادن به وضعیت تولید و توزیع کالا‌های اساسی به روش‌های دیگری نیز نیاز داریم، اظهار داشت: با اصلاح نظام یارانه‌ها که انجام شد مصرف در برخی بخش‌ها کاهش پیدا کرد.
وی افزود: پس از وقوع جنگ در اوکراین، خیلی از کشور‌ها مجبور به انجام تعدیل‌هایی شدند و حتی در برخی کشورها، حجم ظرف‌های روغن تغییر داده شد تا مصرف مردم نیز کمتر شود.

در ادامه این گفتگوی رادیویی، عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از کوتاهی مسئولان در توسعه کشت دانه‌های روغنی اظهار داشت: تقریبا ۲۰ سال است شعار خودکفایی در زمینه روغن و یا خوداتکایی در زمینه روغن را داریم، اما در عمل ۹۰ درصد از نیازمان را از خارج تامین می‌کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر ما دو برابر مصرف سرانه جهان، روغن مصرف می‌کنیم که لازم است با تغییر سبک زندگی این موضوعات نیز اصلاح شود.

عباسی تصریح کرد: لازم است در کنار اموری مانند کاهش تعرفه ها، از تولید کننده داخلی نیز حمایت شود تا بتوانیم به خودکفایی و خوداتکایی برسیم.

وی در ادامه با اشاره به افزایش چمشگیر قیمت روغن در ماه‌های گذشته که دلیل عمده آن بحران جهانی بود، تصریح کرد: اکنون که قیمت‌های جهانی ۳۰ درصد کاهش یافته، قیمت‌های داخلی به این میزان کاهش نیافته است.
این نماینده مجلس از مسئولان اجرایی خواست تحت هر شرایطی از تولید داخل حمایت کنند. /فارس